ZABAWY ZE STOPAMI

Czy jest coś czego się nie robi dla zdrowia dziecka? Pediatra przeprowadza rutynowe badania. Stomatolog sprawdza zęby. Od noworodka do dziecka w wieku szkolnym oferowany jest program opieki. Zdrowie od głowy po stopy? Niestety nie całkiem, gdyż stopy w całym tym procesie nie odgrywają żadnej roli.

Dane lekarzy są alarmujące. Tylko co drugi dorosły człowiek ma zdrowe stopy, a ok. 65% dzieci między dziesiątym i dwunastym rokiem życia cierpi na skrzywienia i zdeformowania stóp.
W ciągu swego życia człowiek pokonuje około 180.000 kilometrów. Nogi muszą wykazać najwyższą sprawność, pokonując dystans równy czterokrotnemu okrążeniu Ziemi. Tymczasem żadnej innej części ciała nie traktujemy tak bardzo „po macoszemu”. Stopy człowieka kształtują się aż do 8 roku życia. W tym czasie są one ciągle narażone na zniekształcenia, dlatego należałoby przywiązywać ogromną wagę do właściwego ich pielęgnowania i rozwoju. Niestety dopiero problemy zdrowotne uświadamiają nam ich donosłną rolę. Dlatego warto wiedzieć, że wszystkie późniejsze dolegliwości związane ze stopami maja swój początek w dzieciństwie. We właściwym czasie rozpoznane np.: stopa płaska czy poprzecznie płaska są możliwe do skorygowania.
Niezbędne w całym tym procesie jest współdziałanie zarówno ze strony rodziców jak i specjalistów mających wpływ na rozwój i zdrowie dziecka (lekarzy, pedagogów, rehabilitantów itp.).
Pamiętając o tym zadbajmy o stopy naszych dzieci zawczasu. Zachęcając i stwarzając im jak najwięcej okazji do aktywności fizycznej i zabaw ruchowych. Tak aby ta aktywność była w stanie codziennie zapewnić naszym pociechą regularne ćwiczenia mięśni stóp. W ten sposób będziemy mogli przeciwdziałać nieprawidłowemu rozwojowi stóp naszych dzieci i zapobiegać powstawaniu w przyszłości wad postawy na tym tle.
Wystarczy ćwiczyć codziennie około kwadransa, aby oszczędzić dziecku poważnych niekiedy problemów ortopedycznych w późniejszym wieku! Najpierw nauczmy go prawidłowego wykonywania podstawowych ćwiczeń kształtujących stopę, a potem regularnie je powtarzajmy, aż gimnastyka stóp stanie się elementem codzienności. Róbmy to tak aby dziecko traktowało te ćwiczenia jak świetną zabawę, wykorzystując do tego naszą wyobraźnię.

Jak wygląda prawidłowy chód.
Podstawą lekkiego i elastycznego chodu jest stopniowe obciążanie stopy, najpierw stawia się piętę, a następnie przednia część stopy, odpychając się od podłoża wszystkimi palcami.
Zwróćmy uwagę, jak porusza się nasza pociecha; czy najpierw stawia piętę, a potem palce czy na odwrót? A może stąpa jak kaczka - całą stopa ?

ĆWICZENIA

Ćwiczenia palców stóp:
Dziecko kurczy wszystkie palce obu stóp niczym szpony, przy czym czubki palców przylegają przez cały czas do podłoża.
Dziecko obejmuje zgiętymi palcami krawędź ławki. Wszystkie palce są zgięte i przylegają do ławki.

Chodzenie po linie:
Idąc po linii prostej (narysować kredą na podłodze), dziecko stawia stopę za stopa w taki sposób, by podłoża dotknął najpierw środek piety, a następnie środkowy palec stopy.

Taniec na linie:
Dziecko unosi się na przodostopiu (wspięcie na nie wysokie palce) i stąpa wzdłuż linii, stawiając kolejno prawą nogę po lewej stronie linii, a lewą - po prawej.

Bocian na linie:
Dziecko kroczy po linie bocianim krokiem – wolno, dostojnie, unosząc wysoko kolana.

Ćwiczenia ustawiania stóp:
Dziecko stawia tuz obok siebie stopy stykające się ze sobą kłębami paluchów i mocno obciąża przodostopie. Następnie rozsuwa pięty na szerokość dłoni i unosi się na palcach, lekko pochylając grzbiety stóp do środka.

Małpi chwyt:
Stopa leży na zewnętrznej krawędzi. Wszystkie palce mocno chwytają ołówek lub inny niewielki, podłużny przedmiot( patyk, pędzel ). Następnie stopa trzymająca ołówek unosi się w górę, ale pieta cały czas styka się z podłożem.

Ćwiczenia z kocykiem:
Ściąganie palcami stóp kocyka obciążonego ciężką piłkę lekarską lub inny bezpiecznym przedmiot. Doskonałe ćwiczenie dla wzmocnieni mięśni paluchów.

Kto zbierze najwięcej?
Każdy z uczestników zabawy stara się zebrać jak najwięcej koralików, kamyczków, kasztanów itp. Zbieramy na przemian raz prawą, raz lewą stopą.

Unoszenie linki:
Ćwiczący chwytają linkę palcami jednej stopy, a szczególnie mocno paluchem. Następnie unoszą linkę. Pamiętajmy o wykonaniu tego ćwiczenia również drugą stopą.

Przesuwanie linki:
Dziecko przesuwa palcami stóp linkę zaczepioną o nogę krzesła. Pięty nie ruszają się z miejsca!

Kto zbierze najwięcej?
Każdy z uczestników zabawy stara się zebrać jak najwięcej koralików, kamyczków, kasztanów itp. Zbieramy na przemian raz prawą, raz lewą stopą.

Spętany konik
Dziecko stoi przed szarfą (chustką). Chwyta palcami stóp końce swojej szarfy. Chodzi po pokoju, unosząc stopy nad podłogę i starając się utrzymać szarfę palcami stóp.

Rysowanie stopą na papierze
Dziecko siedzi na krzesełku. Przed nim na podłodze leży kartka papieru i ołówek. Palcami jednej stopy chwyta ołówek, a palcami drugiej przytrzymuje kartkę papieru, ołówkiem rysuje np. domek.

Suszenie bielizny
Dwa krzesła miedzy nimi rozciągnięty sznurek. Obok sznurka, na podłodze, leżą szarfy (skarpetki, chustki). Chwytamy szarfy palcami stóp i zawieszamy je na sznurku jak bieliznę do suszenia.

Pranie bielizny
Dziecko wkłada szarfę (chustkę) między stopy, unosi nogi nad podłogę i wykonuje nogami ruchy jak przy praniu bielizny. Kolana skierowane na zewnątrz, podeszwy stóp do siebie.

Karuzela
Dziecko siedzi na podłodze z chwytem worka palcami stóp, szybkie obroty dookoła własnej osi ze zmiana kierunku (stopy ma trzymać nad podłogą). Na sygnał wstajemy – kto pierwszy.

Układanka
Siad na obwodzie koła (można je odznaczyć sznurkiem), zbieranie różnych przedmiotów rozrzuconych w środku koła, przekładanie do przeciwnej dłoni i odkładanie za siebie. Gdy wszystkie przybory zostaną zebrane, dziecko obraca się do swoich przyborów, liczy je i układa stopami dowolną kompozycję.


Zachęcamy do ćwiczeń.
Inne propozycje można znaleźć m.in. w:


Bibliografia:
Martha Scharll „Gimnastyka stóp dla dzieci”


Opracowała: K. B.


Logowanie

Aktualnie na stronie

Naszą witrynę przegląda teraz 16 gości