Program czytelniczy

We współczesnym świecie telewizja i komputery odsunęły książki na dalszy plan. A przecież książki to najważniejszy środek przekazywania wiedzy, kształcenia wyobraźni, wzbogacania wartości moralno - społecznych oraz źródło rozrywki i zabawy. Stąd, jednym z głównych celów w wychowaniu i edukacji dzieci uczęszczających do naszego przedszkola jest budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Służy temu m.in.: Program Czytelniczy promujący zainteresowanie literaturą, sprzyjający i wspomagający rozwój płynnego i prawidłowego mówienia, słuchania, rozumienia, zapamiętywania szczegółów, wyrażania własnych sądów i argumentowania opinii, koncentracji uwagi i wyciszania się.

 

Zamierzone cele programu można osiągnąć dzięki rozpoczęciu czytania dzieciom już na wczesnym etapie ich rozwoju, systematycznej pracy z tekstem w różnych formach, dobraniu odpowiedniej literatury do wieku, zainteresowań dziecka. Dyskusje na temat przeczytanego tekstu, dają możliwość podzielenia się z innymi swoimi emocjami i wrażeniami z wysłuchanego fragmentu. Ważne jest również stworzenie dzieciom podstawowej możliwości ekspresji rysunkowej, by poprzez różne formy pracy ćwiczyć koncentracje uwagi, spostrzeganie i kojarzenie oraz stymulować wyobraźnię i kreatywne myślenie.

W ramach programu realizujemy min:

  • Czytanie literatury dziecięcej przez nauczycielki w poszczególnych grupach przedszkolnych
  • Czytanie literatury dziecięcej przez aktora Wrocławskiego Teatru Lalek
  • Współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną „Ikar” Filia nr 23, Bulwar Ikara 29-31
  • Udział w akcji Urodziny Kubusia Puchatka
  • Udział w konkursach recytatorskich w przedszkolu i poza nim

Cele programu:

  • Doskonalenie umiejętności językowych;
  • Wzrost zrozumienia tekstów i poleceń;
  • Poprawa koncentracji, wydłużenie przedziału uwagi;
  • Rozwijanie pamięci i wyobraźni;
  • Poprawa wypowiedzi dzieci;
  • Wyciszenie;
  • Zwiększenie zdolności dzieci do refleksji i krytycznego myślenia;
  • Rozwój inteligencji emocjonalnej;
  • Poprawa poczucia własnej wartości dzieci;
  • Poprawa wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi;
  • Wzrost zaangażowania rodziców w czytaniu dzieciom w domu;
  • Wzrost czytelnictwa;
  • Wyrabianie nawyków kontaktu z książką.

W bieżącym roku szkolnym /2014-2015/ w ramach realizacji powyższego programu do biblioteki chodzić będą już wszystkie trzy grupy wg wcześniej ustalonego harmonogramu spotkań.